Skabeloner til følgebreve
/ ethvert niveau af erfaring
Match dit cv og din ansøgning
Skal din ansøgning skille sig ud?
Match din ansøgning med dit CV, og fang den rekrutteringsansvarliges opmærksomhed!
Hvorfor Novorésumé?
Matchende følgebreve
For at holde din jobansøgning konsekvent og professionel passer vores skabeloner til følgebreve perfekt til CV-skabelonerne.
Kreative og standard skabeloner
Uanset om du søger job i en konservativ branche som bankverdenen eller i en nystartet virksomhed, kan du skræddersy vores skabeloner til følgebreve, så de passer præcis til dine behov.
Ekspertanmeldelser
Oana Vintila
Karrierevejleder
Følgebreve er normalt ensbetydende med formel og intetsigende snak, som du skriver ned i håb om at blive inviteret til en jobsamtale. Jeg er vild med, hvordan Novorésumé har forbedret det og tilbyder dig et værktøj til at opbygge ordentlige argumenter og en struktureret diskurs om, hvem DU ER, og hvad DU KAN.
Det giver virkelig selvtillid at se din motivation skrevet på en velformuleret måde!
Gabriela Tardea
Karrierestrateg, coach og træner
Det bedste ved denne platform, når du laver en ansøgning som supplement til dit CV, er, at dokumenterne vil matche hinandens design og skrifttype, hvilket skaber iøjnefaldende dokumenter, som rekrutteringsmedarbejdere/ansatte ledere vil elske.
Du vil i første omgang blive bedømt ud fra dine papirer, så hvorfor ikke gøre et godt førstehåndsindtryk?
Ressourcer til følgebreve
Hvad er et følgebrev?
En ansøgning er et dokument på én side, som du sender sammen med dit CV i forbindelse med din jobansøgning.
Hovedformålet med din ansøgning er at:
Vis din motivation for at arbejde i virksomheden
Læg særlig vægt på de vigtigste dele af din arbejdshistorie
Forklar, hvordan din erhvervserfaring passer til det, virksomheden leder efter
Det, din ansøgning IKKE handler om, er at gentage, hvad du allerede har nævnt i dit CV. Selvfølgelig skal du nævne de vigtigste ting, men det skal IKKE være en bogstavelig copy-paste.
Husk, at de, der rekrutterer, normalt læser din ansøgning, når de har scannet dit CV og besluttet, om du er kvalificeret til stillingen.
Vores skabeloner til følgebreve matcher både vores resume-skabeloner og vores CV-skabeloner! Sørg for også at tjekke dem ud.
Hvorfor bruge en skabelon til en ansøgning?
Et følgebrev kan supplere dit CV og øge dine chancer for at blive ansat.
Men det er kun, hvis det gøres rigtigt.
Hvis din ansøgning ikke har den rigtige længde, er struktureret på den forkerte måde eller ikke matcher stilen i dit CV, kan den gøre det modsatte og skade din ansøgning.
Ved at bruge en skabelon til en ansøgning får du et præformateret, professionelt og rekrutteringsvenligt dokument, der er klar til brug. Alt, hvad DU skal gøre, er at udfylde indholdet, og så er du klar.
Hvad skal der stå i din ansøgning?
Enhver god ansøgning har følgende afsnit:
Overskrift. Start din ansøgning med at skrive dine egne og rekrutteringsfirmaets kontaktoplysninger ned (rekrutteringsfirmaets navn, firmanavn, firmaadresse osv...).
Hilsen. Du skal helst tiltale den rekrutteringsansvarlige med deres efternavn (f.eks. Dear Mr. Brown) eller deres fulde navn, hvis du ikke er sikker på, hvad deres pronominer er (f.eks. Dear Alex Brown). formel hilsen til den rekrutteringsansvarlige.
Opgørende afsnit. Dette er introduktionen til dit CV. Her opsummerer du dine baggrundsoplysninger ("en finansanalytiker med X+ års erfaring"), angiver din hensigt ("søger X stilling hos virksomhed Y") og opsummerer dine bedste resultater for at få den rekrutteringsansvarlige på krogen.
Andet afsnit. I det andet afsnit forklarer du, hvordan du er kvalificeret til stillingen ved at nævne dine færdigheder, priser, certificeringer osv. og hvorfor den rekrutteringsansvarlige skal vælge DIG.
Tredje afsnit. Du fortæller, hvorfor du er et godt match for virksomheden. Har I fælles værdier? Arbejder virksomheden på projekter, som du er interesseret i? Har denne stilling altid været din drømmerolle?
Formel afslutning. Til sidst afslutter du følgebrevet med en hurtig opsummering og en opfordring til handling ("Jeg er superglad for at arbejde med virksomhed X. Jeg ser frem til at høre fra dig!").
Hvordan skriver man en god ansøgning?
Der er meget, der skal til for at skrive en god ansøgning. Hvis du vil have det fulde overblik, kan du tjekke vores guide til hvordan du skriver en ansøgning.
For at få et hurtigt overblik er her vores bedste 4 tips til følgebreve:
Undgå fluff. Du skal være så specifik som muligt i din ansøgning. Undgå vage udsagn som "Jeg passer godt til virksomheden, fordi jeg er god til at tænke kritisk!"
Lav din research. De fleste virksomheder bryder sig ikke om folk, der "sprøjter og beder" - søger dusinvis af jobs uden at tænke nærmere over dem. Det, de er på udkig efter, er nogen, der brænder for deres felt, stillingen og endda virksomheden. Så undersøg de virksomheder, du søger, så meget du kan, og vis din viden i din ansøgning.
Brug ikke en ansøgning, der passer til alle. Prøv så vidt muligt at skræddersy din ansøgning til det job, du søger. Selv hvis det er en lille ting, som at tiltale den ansættende leder med efternavn i stedet for "Dear Sir/Madam", eller at nævne noget specifikt om rollen eller virksomheden, som du brænder for, kan det hjælpe dig med at bevise, at du ikke bruger den samme generiske ansøgning til at søge dusinvis af jobs.
Underbyg dine resultater med data. Når det er muligt, skal du bakke dine erfaringer op med data. I stedet for at sige: "Jeg forbedrede virksomhedens omsætning", så sig: "Det lykkedes mig at nå og overgå salgs-KPI'er i 5 måneder i træk."
Hvor lang skal en ansøgning være?
De fleste rekrutteringsfolk er enige om, at et cover letter skal være kort og præcist.
Optimalt set er det omkring en halv til en hel side og mellem 250 og 400 ord.
Hvordan kan jeg skrive en ansøgning til en studerende?
Du skal skrive en ansøgning til en studerende på stort set samme måde som en almindelig ansøgning, med én vigtig forskel.
For at kompensere for din manglende erhvervserfaring bør du tale om følgende:
Hvorfor vil du gerne arbejde for virksomheden og den stilling, du søger.
Hvordan din uddannelsesmæssige baggrund har forberedt dig på jobbet.
Hvordan dine færdigheder kan hjælpe dig med at skille dig ud og udmærke dig i jobbet.
Du skal også nævne alt andet, der er relevant for jobbet, og som kan bevise dine evner, f.eks. eventuelle praktikophold, priser, udmærkelser og lignende.
Hvis du skal skrive en ansøgning til en praktikplads, skal du tjekke vores guide.
Hvordan kan jeg skrive en ansøgning uden erfaring?
Hvis du er en nystartet kandidat, kan det virke meget skræmmende at skrive en ansøgning. Hvis du ikke har nogen arbejdserfaring eller faglige resultater, hvad skal du så skrive om i din ansøgning?
Her er nogle gode nyheder - du kan fokusere på disse emner i stedet:
Højdepunkter inden for uddannelse
Relevante færdigheder
Uafhængige projekter
Erfaring med frivilligt arbejde
Passion for at lære og vokse som kandidat
Hvis du vil have en komplet guide til hvordan du skriver en ansøgning på begynderniveau, kan du se vores guide.
Hvordan formaterer man en ansøgning?
Her er, hvad du skal vide om, hvordan du formaterer en ansøgning på den rigtige måde:
Vælg den rigtige skabelon til din branche. Jo bedre ansøgningen passer, jo mindre behøver du at lege med layout og format.
Brug farver sparsomt. Lad være med at overdrive med kreativitet, medmindre du arbejder i en branche, hvor det er værdsat (marketing, reklame, design og lignende).
Vælg professionelle skrifttyper og størrelser.
Sæt margenerne til 1 tomme på hver side for at sikre, at der er nok hvid plads, og at dokumentet ikke ser overfyldt ud med tekst.
FAQ om skabeloner til følgebreve?
Har jeg brug for en forskellig ansøgning til hvert job?
Du behøver ikke at skrive en ny ansøgning fra bunden til hvert eneste job, du søger, men det er en god idé at skræddersy indholdet i din ansøgning så meget som muligt til den virksomhed og stilling, du søger.
Ansættende ledere vil altid vælge en ansøger, der er interesseret i deres specifikke stilling, frem for en kandidat, der sender den samme ansøgning til dusinvis af stillinger.
Hvis du skræddersyr din ansøgning til stillingen, selv om det er en lille ting som at tiltale den ansættende leder ved navn eller forklare, hvordan du har de rette færdigheder til det specifikke job, vil dine chancer for at blive ansat være meget bedre!
Hvordan laver man et enkelt følgebrev til sit CV?
Du skal bare vælge en af vores 16 effektive skabeloner til følgebreve ovenfor for at komme i gang.
Vi anbefaler, at du matcher din ansøgningsskabelon med den resume-skabelon, du har valgt.
Det vil ikke kun få din ansøgningspakke til at se mere sofistikeret og professionel ud, men det vil også gøre dig mere mindeværdig for den rekrutteringsmedarbejder, der gennemgår din ansøgning.
Hvem har lavet disse skabeloner til følgebreve?
Novoresumes skabeloner til følgebreve er skabt i samarbejde med professionelle rekrutteringsfolk og ansættende ledere.
Det betyder, at de er opdaterede med de nyeste tendenser i branchen og kravene på arbejdsmarkedet. Med en Novoresume-skabelon til en ansøgning kan du være sikker på, at din ansøgning vil se professionel og moderne ud på samme tid.
Hvornår skal jeg sende min ansøgning via e-mail i stedet for at bruge en skabelon?
Som tommelfingerregel er det altid bedre at bruge en skabelon til en ansøgning i stedet for at inkludere den som almindelig tekst i din e-mail. Ved at bruge en veldesignet og effektiv skabelon til en ansøgning vil du med garanti fremstå som en mere seriøs og professionel kandidat.
Så du bør kun sende din ansøgning via e-mail, hvis jobannoncen specifikt beder dig om det.
Skal jeg bruge en PDF- eller Word-skabelon til en ansøgning?
Vi anbefaler, at du vælger en PDF-skabelon i stedet for en Word-skabelon.
Alle typer operativsystemer og enheder kan åbne PDF-formater uden at ødelægge formatering, design eller layout.
Det samme kan dog ikke siges om Word-skabeloner. Hvis du f.eks. har brugt en Word-ansøgningsskabelon fra 2021, og den ansættende leder åbner den med en MS Word 2016-softwareversion, er der en chance for, at din formatering bliver ødelagt, eller at din skrifttype bliver ulæselig.
For at være på den sikre side anbefaler vi altid at bruge en PDF-skabelon til følgebrevet.
Hvad er den bedste skabelon til følgebrev i 2024?
Der er ikke noget, der hedder "den bedste skabelon til en ansøgning".
Hver eneste rekrutterer har trods alt sin egen personlige smag. Nogle kan måske lide en skinnende og prangende ansøgningsskabelon, mens andre måske synes, at den er smagløs. Som tommelfingerregel anbefaler vi dog, at du tilpasser hver enkelt ansøgning til den virksomhed, du sender den til.
Har jeg virkelig brug for en ansøgning i 2024?
Ja, du skal helt sikkert sende en ansøgning sammen med dit CV i 2024.
Selv hvis den ansættende leder aldrig læser din ansøgning, eller hvis jobbeskrivelsen ikke specifikt beder om en, kan en ansøgning stadig være med til at styrke din ansøgning og få dig til at fremstå som en mere seriøs og proaktiv kandidat.
Derfor er det altid en god idé at vedlægge et følgebrev til dit CV.
Hvordan laver man en ansøgning med Novoresume?
For at lave en ansøgning med Novoresume skal du blot rulle op og vælge den skabelon, du bedst kan lide. Derefter skal du registrere dig eller logge ind på din Novoresume-konto. Derfra kan du tilføje indholdet i din ansøgning samt tilpasse og redigere det, som du ønsker.
Novoresume-byggeren er meget intuitiv og brugervenlig, så du kan lave din ansøgning lynhurtigt.